...

Rabu, 16 Jun 2010

Bukit Besar, Kuala Terengganu




Bukit Besar bukanlah tempat kunjungan yang ramai dari pengunjung. Namun apa yang menariknya di sini adalah papan tanda "ALLAH PELIHARAKANLAH TERENGGANU" yang menjadi perhatian ramai semua pengunjung ke Kuala Terengganu.

Sebenarnya di atas bukit ini terdapat pencawang telekomunikasi dan pusat kawalan komunikasi. Di sini juga adalah tempat pencerapan melihat anak bulan apabila tiba musim bulan puasa dan hari raya. Namun jika anda berani mencuba dan mencabar diri anda, tempat ini adalah sesuai untuk pendakian dan kaki-kaki jogging pada waktu pagi dan petang. Pernah waktu dahulu aku panjat Bukit Besar ini, untul mencabar diri sendiri bersama-sama kawan-kawan. Sampai di atas satu perasaan puas apabila melihat seluruh bandar Kuala Teengganu.

Tiada halangan untuk ke puncak bukit ini, cuma sampai dipuncak anda dilarang masuk dalam kompleks telekomunikasi itu sahaja. Dari atas anda akan saksikan hampir keseluruhan bandar Kuala Terengganu. Siapkan bawa sebotol air mineral dan satu kamera saya mencabar anda sampai ke atas atau sekuarang-kurangnya separuh perjalanan dekat papan tanda utama itu.



Ace cube tera daki nok? / Cuba mendaki, nak ke?
...

1 ulasan:

..

Related Posts with Thumbnails