...

Rabu, 9 Jun 2010

Sultan dan Politik Pentadbiran Terengganu



Sultan Negeri Terengganu :
Duli Yang Maha Mulia Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin Sultan Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Shah Al-Muktafi Billah ( الواثق بالله توانكو سلطان ميزان زين العابدين ابن المرحم سلطان محمود المكتفي بالله شاه, lahir 22 Januari 1962) adalah Sultan ke-16 negara bahagian Terengganu, dan Yang di-Pertuan Agong Malaysia yang ke - 13.

Beliau meneruskan lagi tradisi Kesultanan Nageri Terengganu yang masih lagi utuh dan kuat hingga kini.

Tuanku Mizan lahir pada tarikh 22 Januari 1962 di Istana Al-Muktafi di Kuala Terengganu, Putra sulung Shah Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah dengan isteri keduanya, Sharifa Nong Fatima. Dia adalah YDP pertama lahir selepas kemerdekaan Malaysia. Keluarga Sharifa adalah dari Arab keturunan, dari Syed Omar Aljunied.

Beliau belajar di Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu. Tuanku pergi ke luar negera untuk belajar di Geelong Grammar School di Geelong, Australia. Pada tahun 1988, menyelesaikan studi sarjana Mizan di US International University-Eropah (sekarang dipanggil Alliant International University) Di London, Laba sebuah B.A. Hubungan Antarabangsa.

Tuanku Mizan menyertai dalam program tentera PRA SMC (E) 33 di Sekolah Bahasa Tentera Darat 1982-1983. Ia kemudian mempelajari program tentera di SMC 33 Royal Akademi Tentera Sandhurst di Inggeris, Menyelesaikan kursus Kadet Officer pada tarikh 9 Disember 1983. Mizan Kehormatan ditugaskan sebagai Leftenan pada tahun 1984 dan bertugas di Royal Kavalri.







Datuk Ahmad Said (Lahir 1957) Adalah Menteri Besar negeri Terengganu, Malaysia sejak 2008. Saat ini beliau adalah Ahli Dewan Undangan dari Kijal, Terengganu.

Ahmad Said adalah lulusan dari Universiti Sains Malaysia, dan terpilih sebagai ahli parlimen pada tahun 1990. Beliau sekarang sudah berkahwin dan mempunyai lapan anak-anak.

Beliau telah meneruskan kesinambungan Menteri Besar terdahulu dengan meneruskan lagi kecemerlangan dan kemajuan negeri Terengganu dari segi politik, ekonomi dan sosial.

...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

..

Related Posts with Thumbnails