...

Isnin, 7 Jun 2010

Pulau Redang




Pulau Redang, terletak 45 km di luar pantai Kuala Terengganu, adalah pulau terbesar dari semua pulau-pulau di Terengganu. Dari pandangan pertama, Pulau Redang akan memikat pengunjung dengan keindahan yang menarik. Ia adalah perairan biru sangat cantik dikelilingi oleh pasir putih, dengan latar belakang bukit-bukau yang semuljadi.

Pulau Redang terdiri daripada 9 pulau, Pulau Lima, Pulau Besar Paku, Paku Kecil Island, Kerengga Pulau Besar, Pulau Kecil Kerengga, ekor Pulau Tebu, Ling Pulau, Pulau Pinang dan Pulau Redang. Kepulauan ini penuh dengan ikan laut yang mengagumkan, seperti penyu dan terumbu karang, memastikan snorkeling dan pengalaman scuba-diving. Pulau Redang yang kira-kira 7km di 6km panjang lebar, adalah yang terbesar dari semua pulau di Taman Laut.

Pulau Redang mempunyai dua pantai yang indah, Long Beach atau secara tempatan dikenali sebagai Pantai Pasir Panjang, terletak di pantai timur dan Teluk Dalam Kecil, sebuah teluk terlindung terletak di timur laut pulau itu. Teluk Dalam Kecil adalah lokasi Berjaya Redang Beach Resort, sebuah hotel lima bintang di pulau itu.

Pantai Pasir Panjang adalah mimpi yang menjadi kenyataan bagi pencari cahaya matahari. Di sini, di bawah langit biru jernih, seseorang dapat menghabiskan waktu dengan berjemur di bawah sinar matahari, atau berjalan-jalan di tepi pantai dan merasakan sensasi yang tenggelam pasir halus di bawah kaki. Pantai ini dipenuhi oleh sejumlah resort yang menghadap ke laut, menawarkan pelbagai gaya penginapan.

Lang Tengah boleh dikunjungi dengan perahu selama 30-minit dari Pulau Redang, adalah salah satu yang tempat terbaik tersimpan rahsia negara. Terletak di pertengahan antara pulau Redang dan Perhentian, pasir putih berkilau dan air laut yang jernih. Jika anda mahu merasa kenikmatan alam yang mengasyikkan....jom datanglah ke Pulau Redang.

"You are invited to come here"
"Usted está invitado a venir aquí"
"انتم مدعوون الى ان تأتي الى هنا"
"您被邀请到这里来"


* Waktu terbaik untuk melawat Pulau Redang & Pulau Lang Tengah adalah antara bulan April dan Oktober. Perhatikan bahawa kebanyakan resort ditutup selama musim timur laut, yang bertiup dari bulan November hingga Mac.

Saksikan panorama di Pulau Redang. PERHATIAN: Anda dinasihatkan untuk "pause" muzik iringan di sebelah tepi-kanan. TQ.





...

2 ulasan:

..

Related Posts with Thumbnails